نویز سفید به چه میگویند و چه فوایدی دارد؟

آیا نمی توانید بخوابید؟ آیا بعد از بیدار شدن احساس می کنید خواب باکیفیتی نداشته اید؟ نگران نباشید، شما تنها نیستید، افراد زیادی هستند که این مشکل را دارند. خبر خوب این که چیزهایی مانند ژنراتورهای نویز سفید می توانند در این شرایط به شما کمک کنند.

میلیون ها بزرگسال، کودک و نوزاد به دلیل مسائلی مانند استرس، درد مزمن، آپنه خواب و حتی رشد طبیعی، هر شب به سختی می خوابند. خوشبختانه، برخی راهکارهای ساده، از جمله استفاده از صداهای تسکین دهنده، مانند نویز سفید می تواند در این زمینه کمک کننده باشد.

نویز سفید چیست؟

همه امواج صوتی را می توان به دو دسته تقسیم کرد: فرکانس (سرعت ارتعاش موج در هر ثانیه) و دامنه (قدرت)

نویز سفید به عنوان نویزی تعریف شده که شامل ترکیبی از تمام فرکانس هایی است که گوش انسان می تواند بشنود (حدود 20 هرتز تا 20 کیلو هرتز). این نوع نویز، شامل صداهای کم فرکانس، فرکانس میان رده و فرکانس بالا است.

برخی از انواع نویز نام خود را براساس رنگ ‌های طول‌ موج‌ های نور به دست می‌ آورند. نور سفید شامل همه فرکانس ها در محدوده قابل مشاهده است. پس دلیل نام گذاری نویز سفید، به خاطر رنگ سفید طول موج های این محدوده است.

در مورد آنچه که دقیقاً به عنوان نویز سفید مشخص می شود، سوء تفاهم هایی نیز وجود دارد. به عنوان مثال، بسیاری معتقدند که تمام صداهای ایستا (یا "صداهای پس زمینه" که صداهای دیگر را می پوشاند) مانند تهویه هوا، یخچال یا پنکه انواع نویزهای سفید هستند، اما در واقعیت، محیط های ما با ترکیبی از نویزهای سفید، صورتی و قهوه ای پر شده است.

مزایای نویز سفید

حالا می خواهیم بدانیم که نویز سفید چه فوایدی دارد. در قسمت زیر برخی از اثرات و فواید مرتبط با نویز سفید آورده شده است.

  1. می تواند به بهبود خواب شما کمک کند

چرا خوابیدن با نویز سفید خوب است؟ به این خاطر که می تواند یک ابزار مؤثر برای "پوشش نویزهای مزاحم" باشد.

مطالعات نشان می دهد که گوش دادن به نویز سفید برای خواب می تواند مزایایی همچون پوشش دادن صداهای دیگر که می توانند خواب شما را مختل کنند، داشته باشد. برخی تحقیقات نیز حاکی از آن است که  برای خواب نویز صورتی حتی ممکن است بهتر از نویز سفید عمل کند.

اگر از یک برنامه نویز سفید در تلفن خود استفاده می کنید، گوش دادن به این صدا، به شما یا کودک تان کمک خواهد کرد تا به جای خوابیدن با صداهای محیطی بلند، یا صداهایی که ممکن است گه گاه قطع و وصل شوند، با یک سیگنال مداوم از صداهای مختلط پخش شده با حجم نسبتاً کم گوش دهید. صداهایی که دستگاه‌های صوتی تولید می ‌کنند، صداهایی سازگار و محیطی هستند و باعث پوشش دادن سایر صداهای مزاحم و آزاردهنده می شوند.

محققین معتقدند که نویز سفید، صدایی است که باعث می‌شود سطح آستانه شنوایی فرد به حداکثر نرخ خود برسد، که به این معنی است که صداهای حاضر در پس‌ زمینه، کمتر قادر به تحریک منطقه کورتکس مغز در طول خواب هستند.

 


می پسندم نمی پسندم
دانلود / توضیحات بیشتر